CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

fredag 8. februar 2008

Svenske vs. Oslostil vs. Pink



Ny norsk bloggoppgave!
”Sammenlign 3 forskjellige blogger”. Mine valg landet på en svenske som blogger om å være svensk i Norge, en blogg om gatemote i Oslo og artisten Pink sin myspace blogg.

Jeg tar først for meg den svenske bloggen. Denne bloggen er laget av en svenske som blogger om hvordan han synes det er å være svensk i landet vårt. Først det grafiske: bloggen var fin å navigere på , ryddig sidemeny og en veldig enkel layout. Utformingen av bloggen er også veldig enkel, en sidelinje til høyre, og resten var bare å ”scrolle” seg nedover. Det var jo en god oversikt i bloggen, men jeg fikk ikke lyst til å lese denne bloggen når jeg så den. Det var en utrolig kjedelig layout, noe som ødela. Det var ingenting som fanget oppmerksomheten min når jeg entret siden, den så veldig uinteressant ut. + for bilder nedover på siden så klart. Skriveren skriver ikke i en muntlig tone, det blir veldig ”skriftlig” skrevet, og han holder seg til temaet fra ende til slutt. Dette, for meg, virker mer som en skrivestil i forhold til en blogg. Temaene er jo for så vidt ok, og det er en morsom idé, men de blir for lange og for tunge til meg å kunne ha interessen med å følge med på denne bloggen til vanlig. Men selvfølgelig, det er jo godt skrevne tekster, og det er noen morsomme svenske elementer her og der. Men for min del, nei takk.
Oslostil bloggen derimot likte jeg bedre. Denne bloggen er laget av 5 fotografer som går rundt i Oslos gater og tar bilder av forbipasserende som de mener har stil, og som fortjener plass på denne siden. I motsetning til den svenske-bloggen blir vi her møtt av en veldig søt og gjennomført forside i rosa og hvitt med et hovedbilde av to søte asiater. Veldig ryddig layout, fin grafisk utforming, og meget lett å navigere seg gjennom. Mye pluss for kalenderen til høyre, hvor du kan navigere deg gjennom de forskjellige stilene Oslostil har valgt til å representere den og den måneden. Jeg likte som sagt denne bloggen. Det er ikke et moteblad som forteller deg hva som er en ”must-have” (de sier faktisk det i godt norske blader), eller hvordan du skal se ut nå for tiden. Det er rett og slett helt vanelig mennesker med sin egen unike stil, som du kan velge å følge eller ikke. Oslostil er mer som et galleri enn det er en blogg, fordi bortsett fra kommentarene på de forskjellige bildene, er det ingen direkte blogging. Men man kan jo si det er en slags visuell - blogg. Dette er en blogg jeg kan følge med på, det er et spennende tema, man kan få mye inspirasjon herfra (innen mote selvfølgelig) og det er alt i alt en fin blogg. De får et minus for at det tar seg maks.7 minutter å bla seg gjennom denne bloggen.
Nå har jeg kommet til en blogg jeg har fulgt med på i rundt 1år. Dette er musikkartisten Pink, en musiker jeg har vært fan av i rundt 6 år noe, sin blogg. Det er en oversiktlig blogg, men den er stor. Det er mye som foregår på denne bloggen, og det er mye forskjellig å velge mellom. Men til den grad at den er stor, er den lett å navigere på. Det er en fin layout, men ordentlig ”banner” og farger. Det er en veldig ”fyldig” blogg i forhold til de andre, her kan du velge musikk du vil høre på, se på intervjuer og musikkvideoer til Pink, se bilder og lese alt nytt om artisten. Det er til en viss grad en informativ blogg og selv om det ikke er Pink som har laget bloggen personlig, skriver hun faktisk innlegg selv. Noe få store internasjonale musikere gjør. Hun skriver stort sett om ting som opptar henne der og da, hvor hun er, hva hun gjorde i går og hvor takknemlig hun er ovenfor fansen. Noe sånn som oss stalker-fans synes er morsomt å lese.

Ja, det var det. Oppgaven gjort! *signed, sealed, delivered*


Bilder : www.yotophoto.com
www.pinkbrasil.com

1 kommentarer:

LK sa...

Du har foretatt en fin sammelikning av disse bloggene og du har vært flink til å vise gode og dårlige sider ved alle tre. Det vi ser er at blogging er så mangt og at en blogg er svært ulik en annen. Fint å ta med seg det positive fra disse bloggene når du jobber videre med din egen utover våren.
LK