CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

fredag 1. februar 2008

Bedre i nynorsk?

Nynorsk har aldri vært min sterkeste side. Det er et fag jeg har hatt veldig liten motivasjon til å lære, mye fordi jeg er en person som trenger noe jeg interesserer meg i for å klare å virkelig arbeide.


Nesten hver eneste gang vi har nynorsk i en norsk time, sier jeg som regel alltid til sidemannen «Hvorfor skal vi lære nynorsk? Hvorfor?!». Men jeg må slå meg ned med at det er noe jeg MÅ lære. Heldigvis er det bare 2 og et halvt år igjen.
Men hvordan kan jeg bli bedre? Det er vel de vanlige tingene jeg blir fortalt av foreldrene mine ; lese mer nynorsk, høre mennesker snakke nynorsk og PUGGE på gramatikken. Men hvor kan jeg få motivasjonen fra? For den er det mangel på. En ting er at bestemor tvinger meg ofte til å se «Med Hjarte På Rette Staden», så det hadde jo vært litt gøy å skjønne hva de sier (jeg skjønner godt engelsk, men blir utrolig distrahert av underteksten, at jeg må følge med på den), men jeg synes dessverre ikke «Med Hjarte På Rette Staden» er det mest spennende programmet jeg har sett. Hvem tenåring ser på det? (mener ikke å fornærme programmet, men hallo). Jeg tror den eneste måten for meg å forbedre min nynorsk, er å finne en ordentlig spennende bok som er på språket. Da må den være virkelig spennende. Men det er jo godt mulig at jeg finner en, for jeg synes helt klart det er spennende å lese, så fremover når jeg har ingenting å gjøre på hytta, kan jeg ta fram en spennende nynorsk bok. Som sagt, jeg MÅ lære nynorsk, selvom det er antagelig er det faget jeg liker minst.

1 kommentarer:

LK sa...

Jepp, lære det må du. Det er ingen vei utenom, og det er en lur idé å lese nynorske tekster. Å se på Med Hjartet... for å lære deg nynorsk vil jeg imidlertid fraråde på det sterkeste. Mulig du vil kunne plukke opp et og annet engelsk ord underveis, men jeg tviler på at nynorsken din vil dra noen nytte av serien. Kanskje NRK snart kunne finne ut at flertallet av den norske befolkningen ikke synes verken denne serien eller Klassefesten er noen høydare. Vel, dette ble en liten avsporing. Det jeg ville si er bare at jeg har stor tro på at en god slump motivasjon, god innsats når det gjelder pugging av grammatikken + det å lese nynorske tekster kan være en fin måte å bedre nynorskkarakteren på!