CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

torsdag 15. mai 2008

Reklame,Commercial, Reclamo, Publicité


Reklame har eksistert i alle land i alle år overalt. ordet reklame stammer fra det latinske ordet reclamare som betyr : å rope. Og det er jo det reklamer gjør, de roper ut om noe nytt og fantastisk som du MÅ ha eller være med på. et viktig virkemidel innen reklame er stoppeffekt. Reklamen er interesert i å fange din oppmerksomhet, og de gjør dette med f.eks store neon fargede overskrifter, sexy bilder, blinkende effekter o.l. Målet i en reklame er å kjøpe et produkt, endre holdninger eller agere (ord fra Panorama). Du har også mange forskjellige former for reklame, som for eksempel informativ reklame som ikke handler om å tjene penger men heller på å endre holdninger. Amnesty International f.eks har informative reklamer.

Yoplait - reklamen :

Førsteintrykket mitt ved denne reklamen var at dette var en "lett" og søt reklame. Hva som vakte oppmerksomheten min var nok den gamle settingen og musikken. I denne reklamen reklameres det for yogurt, nemlig den franske yugourten "Yoplait". Vi blir introdusert via et bilde av Paris med typisk fransk musikk til, så her forstår vi fort hvor "vi" er. Så dukker det opp to rollefigurer i en gang, med en setning som er ment til å være på 1940-1950 - tallet. Replikkene til stemmene er tydelig dubbet over av en norsk dialekt, og så kommer tekst over bildet "Noe ting er bedre på fransk", så deretter bilde av yogurt med bringebær fallende opp i, og så en jente som spiser en skje av yogurten. Til slutt kommer teksten "fransk yogurt med mer smak" under logoen til produktet med en fin layout rundt. Hele reklamen er gjort på en veldig humoristisk og selvironisk måte, som blir spesifisert når teksten "Noen ting er bedre på fransk" kommer opp. De har brukt en typisk fransk 40 - 50 talls drama film som setting, hvor det er en dramatisk scene mellom en mann og en dame om at hun tror han har vært utro etc. Når de gjør dette om til norsk ser man fort hvor dumt det egentlig høres ut med norsk i en slik setting/scene, og at påstanden de sier "Noen ting er bedre på fransk" er 100% sant. Musikk, stemme og de siste visuelle effektene er nok det reklame-makerne i denne reklamen har brukt som virkemidler, hvor dette er det som står mest frem. Det er vel ingen helt spesiell målgruppe for denne reklamen, men jeg tviler på at 10 - åringer skjønner sarkasmen brukt her, så målgruppen blir nok for mennesker mellom 16-70. Herlig reklame synes jeg, med selvironi som ikke i det hele tatt blir tatt støtende for oss nordmenn. selvironi er viktig!

0 kommentarer: