CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

mandag 28. april 2008

Jan Erik Vold


Jan Erik Vold er en kjent norsk lyriker. Han ble født 18 Oktober 1939, i Oslo. I tillegg til å være lyriker var han også oversetter, litteraturskribent og – formidler. Han ga ut sin første diktsamling som 26 åring, nemlig "Mellom Speil og Speil". Jan Erik Vold var veldig politisk engasjert, og mente han hadde muligheten til å nå ut med meningene hans via lyrikken. Han hadde tro på at lyrikken kunne gjøre noe med samfunnet. Det han ville ,var å bringe hverdagsspråket inn i lyrikkens tendens til å "illustrere verden gjennom smukke bilder og blide rytmer".
Jan Erik Vold har bidratt sterkt til å fornye poesisjangeren i Norge og skape større interesse for lyrikk. To av hans mest kjente dikt er "Høst" og "Det Var Den Dagen"

-----------------------------

Dette var lyrikeren vi ble utdelt Fredag 25.April, som vi fikk 45 min på oss til å analysere to dikt og finne fakta om lyrikeren og så ha en muntlig feamføring foran klassen. Hva synes jeg om denne måten å jobbe på? og få 45 min på et prosjekt? Synes egentlig det ikke funket så veldig bra jeg. Jeg blir veldig stressa når vi får så kort tid, og klarer ikke jobbe så effektiv slikt at presentasjonen og det skrevne stoffet blir bra. Det blir ikke en ordentlig framføring føler jeg, for du har bare en grov skisse over hvem som skal si hva etc. noe som lett fører til at det blir mye rot under fremføringen. For noen er kansje denne måten bra, siden hvis du f.eks skal fremføre en analyse av et dikt, er det mye lettere å improvisere bra siden du nettopp har lest diktet. Men for min del funker det ikke. Vi skulle jo egentlig ikke få lov til å ha med oss manus og slikt, men alle hadde PP med stikkord, så arbeidsmåten med prosjekt forandret seg ikke mye, bare det at vi fikk lite tid.

0 kommentarer: